توربین
پرتاب ساچمه وگریت در ماشین شات بلاست بسمت قطعه به عهده پرتابگر ساچمه است .
در زبان صنعتی ایران به این پرتابگر توربین ، گردونه و در زبان انگلیسی Ezefit (wheel) اتلاق می گردد .
پرتاب ساینده در توربین توسط چرخ گردونه و با سیستم گریز از مرکز انجام می پذیرد.
مبنای محاسبات مهندسی این عملیات در شکل زیر نمایش داده شده است
نیروی لازم برای ایجاد این مکانیزم توسط الکترو موتورها تامین می گردد . الکترو موتورها ممکن است بصورت مستقیم و یا با واسطه (تسمه و فولی) به توربین کوپل یا جفت شده باشند که هریک از این روشها مزایا و معایب خود را دارد ، در حال حاضر اغلب بر روی ماشین ها توربین کوپل مستقیم نصب گردیده است .
هر توربین در شات بلاست شامل اجزا وقطعات مجزائی میباشد که عبارتند از :
منبع تغذیه یا استوپر (Feed spot ) ، روتور) (Impeller، استاتور (Control Cage) ،نگهدارنده یا ثابت کننده (کاسه )،صفحه یا آینه(لغزان)فلنچ ، پره ها(فک) Blade
مجموع قطعات نامبرده شده دریک محفظه(کیث) جمع آوری شده تا از راندمان بالاتری در اثر گذاری برخوردار گردند (برخی از سازندگان مانند گیزاک پرتابگر بدون محفظه می سازند ) . این قسمت استهلاک پذیر ترین بخش ماشین شات بلاست است و در حالیکه تنظیمات آن بدرستی صورت نگیرد با ماشینی پر هزینه روبرو خواهیم بود . کیث کامل توربین شامل موتور یا نیروی محرکه همچنین وسیله انتقال نیرو از موتور به توربین میباشد
هر توربین شات بلاست زمانی بیشترین اثرگذاری در کوبش یا تمیز کاری را خواهد داشت که ساچمه با پرتاب صحیح دقیقا به محل مورد لزوم در قطعه اصابت و موجب تمیز کاری یا کوبش و یا هر منظور دیگر گردد چرا که در غیر اینصورت تمیز کاری نادرست و انرژی سیستم تلف می گردد.
در حقیقت محل برخورد ساینده و قطعه نقش بسزائی در کاهش زمان عملیات واستهلاک ساچمه و قطعات داردلذا تنظیمات محدوده پاشش مواد ساینده (هات اسپات –HOT SPOT) و عوامل اثر گذارنده برروی آن یعنی تنظیم ،تعمیر و باز سازی توربین از اهمیت بالائی برخوردار است . لذا پرتاب ساچمه بر روی قطعه هنگامی اثرگذار خواهد بود که درمحدوده اثر بوده درغیراینصورت بهینه نخواهد بود .
در توربین های موجود در بازار می توان سه نوع پره تخت ، منحنی و گاما را مشاهده کرد که هریک کارائی خود را دارا می باشد .
برای کمک به استهلاک کمتر در حال حاضر علاوه بر توربین یک سو گرد ، توربین دو سو گرد نیز عرضه می گردد .
اعم تلاش سازنده گان قطعات مستهلک براین استوار است که این قطعات را با بالاترین کیفیت عرضه نموده اما بهتر آنست که در کنار قطعات خوب نخست استفاده صحیح از ماشین و سپس سرویس بموقع و درنهایت توجه به تعمیر و نگهداری توربین را برای افزایش عمر و کارائی توربین مورد توجه قرار داد .. یکی از روشهای کاهش استهلاک قطعات و مواد ساینده خنک نگاه داشتن ماشین است . در کشورهای اروپای غربی برای خنک نگاه داشتن کیث توربین از توربین های اتا بهره می برند .
باید توجه داشت که ماشین های شات بلاست ممکن است دارای بیش از یک توربین باشند که اهمیت رسیدگی به آن را بیش از بیش خواهد نمود ولازمست یک استاد کار بدون وقفه این وسائل را کنترل و بازرسی ،مراقبت و مدیریت نماید .
شرکت سایا ذوب کیمیا باهمکاری بهترین سازندگان داخلی و خارجی صرفا عرضه کننده بهترین توربین های قابل استفاده در ماشین های شات بلاست شما میباشد با پر کردن فرم تجهیزات در قسمت سفارش بلافاصله بروشور کلی توربین ارسال و با انتخاب نوع توربین اطلاعات لازم ارسال میگردد . ضمنا این شرکت با همکاری شرکت های معتیر مستقردر ترکیه آماده هرگونه همکاری در زمینه پیمان های مشترک همچنین ارسال تجهیزات کمیاب ماشین آلات فوق برای مشتریان محترم میباشد .